Du har måske hørt de seneste nyheder om en eller to berømtheder, der har fået nogle mindre, flatterende oplysninger vist i Googles søgeresultater. Selv om det aldrig er sjovt at være i offentlighedens søgelys, når der kommer negative historier frem, er der måder at begrænse skaden på og fjerne disse links fra søgemaskinernes resultatsider (SERP) på. I dette blogindlæg vil vi diskutere, hvordan stjerner bruger linkbuilding til at begrave dårlig omtale og holde deres omdømme intakt.
Linkbuilding, hvad er det?
Linkbuilding er processen med at skabe links på andre websteder, der peger tilbage til dit eget. Dette gøres ofte ved hjælp af gæsteblogging ved at skabe nyttige ressourcer eller ved blot at være aktiv på de sociale medier. Ved at skabe disse links kan du øge dit websteds autoritet i Googles øjne, hvilket i sidste ende vil føre til bedre SERP-placeringer.
Men hvordan kan linkbuilding hjælpe med at fjerne dårlig omtale?
Når du har mange links, der peger på dit websted, ser Google det som et tegn på, at dit websted er populært og troværdigt. Hvis der således flyder negative historier om dig rundt på internettet, er Google mere tilbøjelig til at rangere disse lavere i søgeresultat, til fordel for dit mere positive og populære indhold. Med andre ord kan linkbuilding hjælpe dig med at skubbe dårlig omtale nedad i SERP-totempælen.
Selvfølgelig er linkbuilding kun en del af puslespillet om online omdømmehåndtering. Men hvis du ønsker at give dine Google-resultater et løft, er det helt sikkert en strategi, der er værd at udforske.
Sådan kan man gøre det
Der er et par forskellige måder at opbygge links på, men nogle af de mest effektive metoder omfatter:
Gæsteblogging: Find populære blogs i din branche og tilbyd at skrive et gæsteindlæg. Sørg for at inkludere et link tilbage til dit websted i din forfatterbio. Her kan man skrive et indlæg om, hvordan virkeligheden forholder sig eller lindre opmærksomheden hen på noget helt andet.
Oprettelse af ressourcer: Hvis du har noget værdifuldt at tilbyde, vil andre webstedsejere gerne linke til det. Det kan være en branchespecifik rapport, en e-bog eller bare et nyttigt blogindlæg.
Sociale medier: At være aktiv på sociale medier er en god måde at opbygge links på organisk vis. Del dit indhold, interagér med andre i din branche og sørg for at inkludere links tilbage til dit sted.
Betalte kataloger: Selv om dette ikke er en organisk metode, kan du hurtigt opbygge links ved at betale for en optagelse i et populært katalog.
Linkbuilding kræver tid og kræfter, men det er en værdifuld strategi for alle, der ønsker at forbedre deres online omdømme. Ved at skabe kvalitetsindhold og aktivt fremme det kan du skubbe dårlig omtale ned i SERP og vedligeholde en positiv online tilstedeværelse.
Virker det?
Linkbuilding er en effektiv måde at forbedre din SERP-placering på, men det er ikke en magisk kugle. For at se resultater skal du være tålmodig og konsekvent med din indsats. Men med tiden og med de rette værktøjer, så vil det lykkes med den strategi, der kan hjælpe et kendt navn med at begrave dårlig omtale og holde dit gode navn intakt.